Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402926 .

Woord van de Pastoor

Een late Maria Boodschap

Volgende week maandag 8 april vieren we dit jaar het Hoogfeest van de Aankondiging van de Heer, Maria Boodschap. Sommigen zullen nu wellicht denken: was dat vroeger niet op 25 maart? Jazeker, maar omdat 25 maart dit jaar op de maandag van de Goede Week viel, is dit hoogfeest verplaatst tot de dag na de Goede Week én het Paasoctaaf. Er waren al mensen die het grapje maakten: we vieren Maria Boodschap toch 9 maanden vóór Kerstmis, is er dit jaar dus geen Kerstmis en gaan we Kerstmis dan op 8 januari vieren of gaat Jezus te vroeg geboren worden? Wees gerust, ondanks het late vieren van Maria Boodschap blijft Kerstmis op 25 december en zal er dus tussen Maria Boodschap en Kerstmis dit jaar geen 9 maanden zitten… Zie: https://www.youtube.com/watch?v=kvltn7RbsjY&ab_channel=AndyPenne

In de volksmond gebruiken we nog altijd de benaming “Maria Boodschap” maar officieel heet het hoogfeest “Aankondiging van de Heer”. Die benaming “Aankondiging van de Heer” geeft nog duidelijker weer waarover dit hoogfeest gaat, niet louter een boodschap uit de Hemel aan Maria maar de aankondiging dat nu eindelijk gaat gebeuren waar men al zolang op wachtte: de verlossing! We vinden dit gebeuren in het eerste hoofdstuk van het Lucasevangelie waar we lezen dat de engel Gabriël van Godswege gezonden werd naar Nazaret, tot “een maagd die verloofd was met een man die Jozef heette, uit het huis van David; de naam van de maagd was Maria. Hij trad bij haar binnen en sprak: ‘Verheug u, Begenadigde, de Heer is met u!’ Zij schrok van dat woord en vroeg zich ach, wat die groet toch wel kon betekenen. Maar de engel zei tot haar: ‘Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bij God. Zie gij zult zwaner worden en een zoon ter wereld brengen, die gij de naam Jezus moet geven. Hij zal groot zijn en Zoon van de Allerhoogste genoemd worden.’” Maria begrijpt het allemaal niet, ze heeft geen gemeenschap met een man en toch zou ze dan zwanger worden maar de engel geeft tekst en uitleg: “De heilige Geest zal over u komen en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook zal wat ter wereld wordt gebracht heilig genoemd worden, Zoon van God”. Na zoveel uitleg van de engel Gabriël zegt Maria ja: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord.”
We vieren dus op dit Hoogfeest dat Maria vrij Gods Plan aanvaardt, dat ze in Gods Plan gaat staan. Op dat moment van dat ja-woord gebeurt dus wat er in het evangelie van Johannes staat: “En het woord is vlees geworden”, Maria wordt op dat moment zwanger, het moment van haar ja-woord.

Dit hoogfeest is niet alleen het herdenken van de grootste gebeurtenis in de mensengeschiedenis, God werd mens om ons mensen tot God te brengen. Dit hoogfeest bevraagt ons ook of wij Gods Plan met ons zien en er durven op ingaan. Aan de meeste mensen zal er wel geen aartsengel verschijnen maar God maakt Zijn Plan met ons leven wel duidelijk in ons hart en in tekenen en mensen om ons heen. We moeten niet bang zijn wanneer in ons hart en in tekens en mensen duidelijk blijkt dat Gods Plan in ons leven iets anders is dan onze gemaakte plannen en verwachtingen. Kijken wij naar Maria en zeggen wij ook ja, zoals Maria, op Gods Plan met ons!

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.