Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402943 .

Woord van de Pastoor

Pasen 2024

DIT WOORD IN YOUTUBE-VERSIE: https://www.youtube.com/watch?v=npy7l3wtR-M&ab_channel=AndyPenne

We gedenken in deze dagen weer het Lijden, Sterven en Verrijzen van Jezus Christus. Er zijn heel wat vieringen in onze kerken en we hebben enkele dagen vakantie om het te kunnen meevieren!

Die bijzondere dagen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen zijn de dagen waarin we de kern vieren van ons christelijke geloof. U weet dat op de eerste bladzijden van de Bijbel de mens in opstand kwam tegen God. De vriendschap tussen God en mens werd verbroken, de Hemelpoort werd gesloten, zonde en dood hadden voortaan het laatste woord. God beloofde langs de profeten dat het allemaal goed ging komen. Hij zond Zijn Zoon naar onze wereld. Door te lijden, te sterven en te verrijzen maakte Jezus Christus goed wat op de eerste bladzijden van de Bijbel verloren ging. Sindsdien kunnen we vriendschap hebben met God, vergeving van zonden en Eeuwig Leven. Geloof in Jezus Christus geeft je dat allemaal. Wat Hij voor ons persoonlijk deed, dat gedenken wij in deze dagen en daarom zijn het voor ons zo belangrijke dagen: Hij deed dat voor u en mij persoonlijk.

Ik zei al dat wat we in deze dagen vieren de kern is van het christelijk geloof. Je hoort wel eens mensen zeggen dat het in het christelijke geloof gaat over lief zijn en goed zijn voor elkaar, respect hebben voor elkaar, goede waarden en normen. Dat zijn natuurlijk ook wel belangrijke dingen maar in het christelijke geloof gaat het op de eerste plaats over Jezus Christus, de Zoon van God en wat Hij deed voor ons in die Paasdagen. Wat Hij toen deed, dat heeft alles met ons nu te maken en met ons Eeuwig Leven.

“Wie in Mij gelooft, heeft Eeuwig Leven”, heeft Jezus gezegd. Geloven dat Hij voor mij persoonlijk heeft geleden, is gestorven en verrezen, geeft ons dat Eeuwige Leven. En wie wil er niet verder leven wanneer ons leven hier op aarde eens eindigt? Deze Paasdagen zijn niet alleen dagen van het herdenken van de gebeurtenissen van toen maar gaan ook over onze Eeuwige Bestemming. Met het geloof dat Jezus als Zoon van God gestorven en verrezen is, hangt alles samen. Al in de eerste brief aan de Korintiërs, hoofdstuk 15 kunnen we het zo mooi lezen: “Als Christus niet is verrezen, is uw geloof waardeloos en zijt gij nog in uw zonden. Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn verloren. Indien wij enkel voor dit leven onze hoop op Christus hebben gevestigd, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen. Maar zo is het niet! Christus is opgestaan uit de doden, als eersteling van hen die ontslapen zijn.”

Beleef deze dagen met die gedachte: Jezus Christus heeft dat allemaal voor mij persoonlijk gedaan, opdat ik gelukkig zou kunnen leven, hier en in het Leven dat komt. Zalig Pasen!

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be