Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402943 .

Woord van de Pastoor

Focus op De Weg

Op de autosnelwegen zie ik de afgelopen tijd de borden staan met “Focus op de weg, niet op je gsm”. Het is de boodschap van de campagne van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Men wil mensen sensibiliseren hun gsm niet te gebruiken terwijl ze met de auto aan het rijden zijn. Ik denk dat de meeste mensen wel eens de bekoring krijgen even op de smartphone te kijken als je merkt dat er een berichtje is binnengekomen. “Geen enkele melding, oproep of bericht is een ongeval waard”, zegt men in de campagne. Jaarlijks zorgt gebruik van de gsm achter het stuur in België alleen al voor 50 verkeersdoden en 4500 gewonden. Dat zijn toch cijfers waar je stil van wordt…

Eigenlijk is die zin “Focus op de weg, niet op je gsm” ook wel een zin voor ons die nu de jaarlijkse Veertigdagentijd zijn binnen gegaan.
Jezus zegt in het evangelie van Zichtzelf dat Hij de Weg is. Het is één van de bekendste zinnen uit het evangelie, Johannes 14,6, waar Jezus zegt: “Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader tenzij door Mij”. Dat laatste stuk van die zin, wordt wel eens weggelaten maar is toch heel belangrijk want Jezus stelt zich daar voor als de enig mogelijke Weg, Waarheid en Leven om bij de Vader te komen.
Ik heb altijd bijzonder de nadruk gelegd op die lidwoorden van die evangeliezin, op het woordje “de”. Jezus zegt niet dat Hij een Weg is zoals er zovele wegen zijn die je in het leven kunt gaan; nee, Hij is dé Weg naar God. Jezus zegt niet dat Hij een Waarheid is zoals er zovele waarheden in het leven zijn die je kunt aanhangen; nee, Hij is dé Waarheid die ons bij God brengt. Jezus zegt ook niet dat Hij een Leven is zoals je op zoveel manieren je leven kunt inrichten; nee, Hij is hét Leven die je brengt in het Eeuwige Leven van God.
Als iemand vraagt: hoe kom ik bij God uit? Heel simpel: focus op Jezus Christus, Hij is de Weg die je bij God laat uitkomen.

“Focus op de weg, niet op je gsm”. De jaarlijkse Veertigdagentijd mag zo een tijd zijn om er eens bij stil te staan of ik mijn levensweg wel echt met Jezus Christus ga. Ga ik de weg die Hij me toont in het leven? Zie ik de mensen die Hij op mijn weg heeft gezet en geef ik hen voldoende aandacht? Op onze gsm worden ons wel eens dingen aangeboden en aangeprezen die de focus op de Weg Jezus Christus kunnen vertroebelen en verduisteren. Op onze gsm kunnen ons wel eens dingen aangeboden en aangeprezen worden die ons van de Weg Jezus Christus laten afdwalen.

“Focus op de weg, niet op je gsm”. Een bijzondere gedachte misschien is ook nog deze. Weet u hoe men de mensen die in Jezus Christus geloofden noemde voordat ze “christenen” werden genoemd? Je weet dat ze op een bepaald moment in Antiochië – zo lezen we in de Handelingen van de Apostelen 11,26 - “christenen” werden genoemd maar daarvoor hadden ze ook al een naam. Daarvoor werden ze “Aanhangers van de Weg” genoemd, dat is de oudste benaming voor de christenen. In de Handelingen van de Apostelen, hoofdstuk 9 vers 1 en 2 lezen we: “Intussen ging Saulus, wiens ziedende woede nog steeds de leerlingen van de Heer met de dood bedreigde, naar de hogepriester aan wie hij brieven vroeg voor de synagogen in Damascus, om alle aanhangers van de Weg die hij zou vinden, mannen zowel als vrouwen, gevangen naar Jeruzalem te mogen voeren”.
Zorg dat u in deze Veertigdagentijd groeit aan aanhanger van de Weg!

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be