Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402946 .

Woord van de Pastoor

As van Aswoensdag

Op woensdag 14 februari is het dit jaar Aswoensdag en beginnen we onze jaarlijkse Veertigdagentijd, op weg naar Pasen. Gelovigen die hun weg naar Pasen goed willen beginnen komen dan naar de Eucharistieviering een askruisje halen. In onze Federatie Holsbeek zullen we die dag twee Eucharistievieringen voorzien, om 9 uur in de kerk van Holsbeek en om 19 uur in de kerk van Kortrijk-Dutsel.
Aswoensdag is een vastendag. Men gebruikt maar één volledige maaltijd en in de andere maaltijden beperkt men zich. Het is ook een goed gebruik om op Aswoensdag geen vlees te eten.

Ieder jaar krijg ik wel de vraag: waar komt de as vandaan die men gebruikt om askruisjes te geven? Sommigen fantaseren er soms echt op los vanwaar die as zou komen: uit de kachel van de pastoor of zelfs uit het crematorium… Nee, de as voor de askruisjes wordt gemaakt door de palmtakjes van het vorige jaar te verbranden. Onze kosters doen dat ieder jaar, en dan wordt die as fijn gemaakt zodat er askruisjes mee getekend kunnen worden of – zoals we in de coronatijd deden – bestrooid kon mee worden. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=SwwZy65w4lo&ab_channel=AndyPenne

Een aantal parochianen brengen in de week voor Aswoensdag hun oude, verdroogde palmtakjes mee en daar kunnen de kosters dan mee aan de slag. Soms vragen mensen het wel eens: wat moet ik doen met mijn oude gezegende palmtakjes? Wel, breng ze mee naar de kerk voor Aswoensdag en anders ruim je die zelf op een eerbiedige manier op, zoals dat hoort met alle gezegende dingen.

Tijdens de viering van zegent de priester de as en sprenkelt er dan ook wijwater op, dat heeft als voordeel dat de as ook beter blijft zitten wanneer we getekend worden met de as. Het zegeningsgebed van de as geeft ook de betekenis weer van het askruisje: “God, Gij verlangt de dood niet van de zondaar maar zijn bekering. Luister naar ons gebed en zegen de as die wij op ons hoofd willen uitstrooien. Wij belijden hiermee dat wij maar as zijn en tot stof zullen wederkeren. En nu wij de veertigdagentijd willen ter harte nemen vragen wij U vergeving van zonden en nieuw leven naar het beeld van uw verrezen Zoon, Jezus Christus, onze Heer.”

Het bestrooien en getekend worden met as sluit aan bij een eeuwenoude en ook Bijbelse traditie. Vanouds is het een teken van bekering en innerlijke vernieuwing.

Met de gezegende as worden wij met een kruisje getekend en de priester of diaken zegt daarbij de zin uit Genesis 3,19: “Mens, gedenk dat gij stof zijt, en tot het stof der aarde wederkeert”. Men kan ook een andere zin gebruiken, het Woord van Jezus uit Marcus 1,15: “Bekeer u en open uw hart voor het evangelie.”

Op zich eigenlijk ook wel mooi om te weten is dat het begin van de Vastentijd en het begin van de Goede Week een link zullen hebben: palmtakjes. We worden getekend met de as van de palmtakjes van vorig jaar van Palmzondag, de dag waarop we bijzonder beginnen te denken aan het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus. Aan het begin van de Vastentijd worden we al getekend met het kruis, een vastentijd die zal eindigen met het gedenken van het verlossende sterven aan het Kruis van Jezus.

Ik wens allen een goede Veertigdagentijd. O ja, ieder jaar krijg ik wel eens de opmerking dat als men de dagen tussen Aswoensdag en Pasen telt men aan 46 komt, waarom spreken we dan van de Veertigdagentijd? Wel, er zitten zes zondagen in die periode en op zondag mag men niet vasten, dus klopt de Veertigdagentijd toch als men er die zes zondagen afhaalt.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

TERUGBLIK OP EEN MOOIE DOPELINGENVIERING: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240209_94750245