Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402939 .

Woord van de Pastoor

Weersvoorspelling

Het wordt een natte novembermaand en een natte decembermaand. En we moeten geen witte kerst verwachten. Dat is niet mijn voorspelling maar die van Geri Haerynck. Al jaren voorspelt hij het weer en bijna al zijn voorspellingen zijn juist. https://focus-wtv.be/nieuws/hoe-kerstmis-ons-weer-bepaalt-geri-uit-koekelare-voorspelt-beter-weer-over-enkele-weken

Die Geri Haerynck is niet de enige die een goede weervoorspeller is. Ik ken mensen die echte weerstations zijn. Ze zijn ooit eens geopereerd aan een been of arm of ze hebben ergens een stuk ijzer in hun lichaam zitten en als het gaat regenen of slecht weer gaat worden, dan voelen ze dat aan dat lichaamsdeel. De meeste mensen die ik zo ken zijn oudere mensen. Waren ze niet zo oud geweest, dan had het KMI hen zeker graag aangenomen en waren ze een goede opvolger voor Armand Pien en Frank De Boozere. Ik ken ook mensen die het weer perfect kunnen voorspellen met de wind en de wolken. Als ze bepaalde wolken zien of de wind komt uit een bepaalde richting weten ze al wat voor weer het de volgende dag zal zijn.

In het evangelie spreekt Jezus daar ook over. Maar dan eigenlijk niet in de positieve zin als een rijkdom maar eerder als een armoede. Hij verwijt de menigte dat ze aan de wolken zien dat er regen komt en dat ze aan de wind voelen dat het heet gaat worden maar dat ze de tekenen van de tijd niet zien. “Wanneer gij een wolk ziet opkomen uit het westen dan zegt ge terstond: er komt regen: en zo gebeurt het ook. En wanneer ge ziet dat er een zuidenwind waait zegt ge: het wordt gloeiend heet; en het gebeurt”. (Lucas 12,54) Jezus doet tekenen en ze zien niet dat Hij de Zoon van God is. Jezus geneest zieken, drijft duivels uit, laat doden weer leven maar ze zien niet dat Hij de Messias is waar ze al zo lang op wachten. En dat maakt Jezus kwaad in dat evangelie. Hij gebruikt harde taal, “Huichelaars”, zegt Hij tot de menigte. Hij is zo bedroefd dat ze wel naar die tekenen en die wonderen kijken die Hij doet maar Hij ziet zo weinig gevolgen daarvan in hun leven. Ze bekeren zich niet, ze gaan niet anders leven en wat voor zin heeft het dan dat Hij die tekenen en wonderen doet. Jezus houdt de menigte duidelijk voor: Hij is geen circusman die leuke kunstjes doet maar tekenen van God stelt om Gods Liefde en bezorgdheid te laten zien.

We zouden nu achteraf kunnen zeggen: wat dom van die mensen van die tijd dat ze niet hebben gezien dat Hij de Messias was met zo’n grote tekenen en wonderen maar met dat evangelie worden wij ook bevraagd. De eerste vraag is of ik in Jezus de Christus zie. De tekenen zoals ze in het evangelie beschreven worden zijn ook tekenen voor mij die Hij heeft gedaan opdat ik kan geloven in Hem. Is Jezus Christus voor mij de Zoon van God ? De tweede vraag met dit evangelie is of wij de tekenen wel zien die God in ons leven doet. God is tweeduizend jaar geleden niet gestopt met tekenen van liefde te doen maar nog elke dag doet Hij tekenen in onze wereld, in ons leven. Hij wil ook ons overtuigen van Zijn Liefde voor ons en Hij wil ons ten diepste gelukkig maken en daarom ook een Plan met ons. Zie ik dat in mijn leven ? Ik was een tijd geleden bij iemand die mij vertelde dat hij helemaal vastliep in zijn leven, zijn werk kwijt, een tijd van onzekerheid en in die moeilijke tijd waarin hij nu zat, belde hij de pastoor op en hij vroeg zich af of het misschien een teken van de Hemel was dat hij zijn leven helemaal moest veranderen en een andere weg moest gaan. Hij had zich dat nooit echt afgevraagd maar nu wel. Soms moet je het ook willen zien… Zie ik de tekenen die Hij in mijn leven doet ?
Dat evangelie waarin Jezus spreekt over die weersvoorspellingen is een oproep om de bril van het geloof op te zetten en te durven zien hoe God ook in uw leven aan het werk is. Hij is echt met u bezig, Hij heeft met u een plan, Hij wil met u een duidelijke weg gaan die echt gelukkig maakt. Durf ik Zijn wegwijzingen in mijn leven te zien ?. Durf er op in te gaan ! Laat je echt leiden door Hem.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

VIERING IN DE KATHEDRAAL VAN ’S-HERTOGENBOSCH MET MGR. HURKMANS BIJ GELEGENHEID VAN DE 27STE VERJAARDAG VAN DE DIAKENWIJDING: https://www.youtube.com/watch?v=ApMO-8boUMI&ab_channel=Sint-JanDenBosch

TERUGBLIK OP DIERENZEGENING: https://www.youtube.com/shorts/SAwQLOQKBjs