Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402943 .

Woord van de Pastoor

Luchtballon

Parochianen van Nieuwrode lieten onlangs een nieuwe luchtballon maken. Veel mensen hebben een hobby en Tom heeft al jaren een grote interesse in het varen met een luchtballon. Tom haalde tien jaar geleden zijn brevet, heeft ondertussen al honderden vaarten gedaan en als instructeur mocht hij al enkele leerling-ballonvaarders opleiden. In Tjechië liet hij een gloednieuwe luchtballon maken en voor die in gebruik werd genomen moest hij eerst gezegend worden. Blijkbaar is het een oud gebruik om voor gebruik een luchtballon te dopen, Gods Zegen te vragen over de luchtballon en hen die hem gaan gebruiken. Ik ging er graag op in en er was in de Vlaamse media heel wat aandacht voor deze doop van een luchtballon.
Hier zie je mooie beelden van het gebeuren: https://www.tvl.be/nieuws/voor-het-eerst-in-7-jaar-opnieuw-luchtballon-gedoopt-in-limburg-157427
En ook de VRT gaf verslag: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/20/voor-het-eerst-in-7-jaar-opnieuw-een-luchtballon-gedoopt-in-limb/

Een vraag die ik enkele keren kreeg was of de Kerk nu een zegeningsgebed had voor een luchtballon. In het Klein Rituale, het zegeningsboek van de Kerk, staat een zegeningsgebed voor een vliegtuig. Ik gebruikte dat gebed omdat het ook de kern weergeeft waar we voor bidden: dat God. Ik geef het hier even mee, het gebed spreekt voor zichzelf: “Heer onze God, Gij vliegt op de vleugels van de wind, de hemel verkondigt uw heerlijkheid en het uitspansel toont ons het werk van uw handen. Wij zegenen en verheerlijken U in al uw werken, want vanuit de rijkdom van uw wijsheid hebt Gij de mensen toevertrouwd mooie en grote werken tot stand te brengen. Wij vragen U, dat dit voertuig dat voor luchtreizen bestemd is, bovenal er toe mag dienen de lof van uw Naam wijd en zijd bekend te maken en de mens en zijn zaken sneller te vervoeren. Moge onder uw zegen de gezagvoerder met wijs beleid te werk gaan om zo koers te zetten naar de voor hen vastgestelde bestemming en om, bevrijd van elk gevaar, behouden aan te komen. Door Christus onze Heer. Amen.”

Er mailde mij iemand een mooi tekstje naar aanleiding van de zegening van de luchtballon. Die tekst geeft eigenlijk ook mooi weer waar het om gaat als we om Gods Zegen hebben gevraagd: “Wij zitten niet alleen in onze luchtballon. Alleen zal het niet lukken. Wij hebben elkaar nodig. God is met ons onderweg. Hij is als de wind die ons in beweging zet.
soms gaat hij voorop, soms achter ons, maar meestal naast ieder van ons, als een medemens.
Zoals een medemens gaat God met ons mee. In een medemens gaat God met ons mee. Als iedereen bereid is echt zijn best te doen, als een doodgewone held, Dan kunnen we geven wat we hebben, Dan kunnen we zijn wie we zijn, Lerend van elkaar En groeien naar wie we echt willen zijn.”

We begonnen weer een nieuw schooljaar, in onze parochies begint weer een nieuw werkjaar. Er mailde mij iemand een mooi gebed, aansluitend bij de zegening van de luchtballon.
“God, Met veel moed, of nog volop moed vergarend staan we voor de aanvang van een nieuwe ballonvaart. Sommigen staan popelend te trappen en willen stevig voorwaarts varen, terwijl anderen nog ter plaatse trappelen of bang zijn het grote avontuur aan te gaan.
Doch één ding is zeker... we worden opgeroepen onze opdracht op te nemen en er voluit voor te gaan. Wij willen nu graag samen varen. Hopelijk zit de wind goed, en is iedereen vol goede wil. Wij weten dat er tegenwind komt, misschien storm, en onze ballon kan wel eens door elkaar geschud worden. Blijf daarom bij ons, God, vaar met ons mee. Wees onze stuurman en reisgezel, Wees de wind die ons in beweging zet een schooljaar lang. Met uw raad en hulp kunnen wij samen varen. Amen.”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be