Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402943 .

Woord van de Pastoor

Opgenomen in de Hemel

Op 15 augustus vieren we het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. We gedenken en vieren dat Maria op het einde van haar leven, nadat ze is ontslapen, met lichaam en ziel in de Hemel werd opgenomen. Zoals Paus Pius XII het bij de dogmaverklaring in 1950 zei: ““Het is een door God geopenbaarde geloofswaarheid, dat de onbevlekte, altijd maagdelijke Moeder van God Maria na voltooiing van haar aardse levensloop met lichaam en ziel is opgenomen in de hemelse heerlijkheid”. Zie: https://www.youtube.com/watch?v=aytMRmev7e4&ab_channel=AndyPenne

In de volksmond spreekt men wel eens over Maria Hemelvaart maar eigenlijk is dat geen juister uitdrukking want we spreken alleen van de Hemelvaart van de Heer. Maria is in de Hemel opgenomen door God; Jezus, de Zoon van God, is Zelf ten Hemel gevaren. Het klinkt allemaal hetzelfde maar er is toch een groot verschil tussen Hemelvaart en Tenhemelopneming.

Een tijd geleden vroeg mij iemand of er in de Bijbel voorbeelden waren van mensen die ook in de Hemel zijn opgenomen, nadat hun leven hier op aarde was geëindigd. Bijbelgeleerden spreken mogelijk over drie personen die, volgens de Bijbelteksten, misschien door God in de Hemel zijn opgenomen nadat ze hun aardse leven hier hadden voltooid. Men denkt dan aan Henoch, aan Elia en sommigen ook aan Mozes. Ik kijk met u even naar de Bijbelteksten.

De eerste waar we kunnen van denken dat hij door God in de Hemel is opgenomen is Henoch. In Genesis 5 vers 24 lezen we: “Henoch richtte zijn schreden naar God; zo kwam het dat hij verdween, omdat God hem wegnam.” Als je die zin leest, zou je denken dat Henoch niet is gestorven maar dat God hem dus op een of andere manier heeft meegenomen.
Een tweede waar sommige Bijbelgeleerden het van denken is Mozes. En waarschijnlijk denkt u ook: “Ja maar, het staat toch duidelijk in de Bijbel dat Mozes gestorven is?” Dat klopt maar zijn lichaam is vermist. In Deuteronomium 34, 5-6 lezen we: “Daar in Moab stierf Mozes, de dienaar van Jahwe, zoals deze gezegd had. Hij werd begraven in het dal, bij Bet-peor in Moab; tot op heden weet niemand waar zijn graf ligt.” Sommige Bijbelgeleerden verwijzen wat het evangelie ons vertelt over het gebeuren op de Berg Tabor en de Gedaanteverandering van de Heer. Daar verschijnt Mozes ook en sommigen zien dat als een bewijs dat Mozes ook met lichaam en ziel door God werd opgenomen.
Een derde persoon in de Bijbel van wie het veel duidelijker is dat hij door God werd opgenomen is de profeet Elia. Elk kent wellicht het beroemde stuk van hoe Elia door God werd opgenomen. In 2 Koningen 2,9-11 lezen we: “Daar aangelomen zei Elia tot Elisa: ‘Doe een laatste verzoek, voordat ik van u wordt weggenomen.’ Elisa antwoordde: ‘U vraagt iets moeilijks, maar als u mij ziet wanneer ik wordt opgenomen, zal uw bede verhoord worden; ziet u mij niet, dan wordt uw bede niet verhoord.’ Terwijl zij nu pratend verder gingen, kwam er opeens een wagen van vuur met paarden van vuur, die hen van elkaar scheidde, en in een stormwind werd Elia ten hemel opgenomen.” In het evangelie wordt ons door de verschillende evangelisten verteld dat naast Mozes ook Elia verscheen bij de Gedaanteverandering van de Heer op de Berg Tabor, voor Bijbelgeleerden dus een bewijs dat ook hij door God in de Hemel werd opgenomen.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be