Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402936 .

Woord van de Pastoor

Bidden bij het eten

Onlangs kreeg ik een foto toegestuurd met twee kinderen erop. Het meisje vraagt aan de jongen: “Bidden ze bij jou thuis ook voor het eten?”, waarop de jongen antwoordt: “Neeje, ons ma kan koken…”

Die grappige foto brengt ons in herinnering dat wij als christenen bidden voor en na ons eten.
Ik ken een aantal mensen die gewoon een kruisteken maken om God te danken voor de maaltijd, anderen bidden het klassieke gebed wat ze ooit op school of in de catechese hebben geleerd. Hoe we het ook doen, een kort gebed is zeker op zijn plaats. We bidden voor het eten en danken de Heer dat we eten hebben. Gelovigen hebben dat altijd gedaan, ook bij de Joden was het al zo. Ik las ergens dat het gebruik om te bidden bij het eten zelfs teruggaat tot Mozes, hij sprak al over het zegenen van het voedsel en het danken van God. Jezus deed het in elk geval ook. We lezen in het evangelie dat Jezus bidt bij de maaltijd, volgens de Joodse tradities. In Lucas 22,19 lezen we: “Daarop nam Hij het brood, sprak een dankgebed uit, brak het en gaf het hun met de woorden…”.
De tekst van het gebed voor het eten luidt: “Heer, zegen ons en ook deze spijzen die Uw milde Hand ons geeft, door Christus onze Heer. Amen.

Het is ook een mooi gebruik om na de maaltijd nog een gebed uit te spreken en de Heer nog eens te danken voor de maaltijd die we hebben gekregen. Ook dat is een oud gebruik dat bij de Joden al bestond. We lezen in het evangelie dat Jezus ook heeft gebeden na de maaltijd. In Marcus 14, 23 lezen we: “Daarna nam Hij de beker en na het spreken van het dankgebed reikte Hij hun die toe en zij dronken allen daaruit”.
De tekst van het gebed na het eten luidt: “Almachtige God, wij danken u voor al Uw weldaden. Gij die leeft en heerst in de eeuwen der eeuwen. Amen.”

In mijn kinderjaren heb ik bij een aantal oude mensen gezien dat ze met het grote broodmes een kruis maakten over het brood, voor ze er de eerste boterham afsneden.

Verschillende mensen vertelden mij dat ze bij elke maaltijd bidden, ook wanneer de kinderen en de kleinkinderen komen. Die kinderen en kleinkinderen bidden dan wel niet mee maar ze deden zoals ze het gewend waren en zo geven ze ook een getuigenis naar de jongere generatie dat niet alles vanzelfsprekend is. Door het eenvoudige gebed getuig je dat je gelooft dat God voor ons zorgt. Hij is het die het voedsel heeft gemaakt en voor ons zorgt. Misschien denken sommigen dat het toch mensen zijn die het eten klaarmaken, dat is ook zo maar het is God die alles voor ons welzijn heeft geschapen. Laten we dankbaar zijn!

Als ik met mensen ga eten op restaurant of op een eetfestijn, dan maak ik ook een kruisteken en spreek in het gezelschap een gebed uit. Mensen vertellen mij dan wel eens dat ze dat niet durven. Gewoon doen, zeg ik dan. God is niet alleen aan jouw keukentafel maar Hij is overal en je kunt Hem overal danken, ook in het restaurant en voor mensen die toevallig zien dat je een kruisje maakt of een gebed uitspreekt is het een getuigenis van geloof.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be