Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402930 .

Woord van de Pastoor

Focus op de weg

In de afgelopen dagen zag ik langs de autosnelwegen borden staan met het opschrift: “Focus op de weg, niet op je gsm”. We weten allemaal waarover het gaat. Er gebeuren blijkbaar heel wat ongelukken in het verkeer door mensen die met hun gsm bezig zijn: bellen, een bericht lezen, of een bericht versturen tijdens het rijden. Dan heb je ondertussen niet de ogen op de weg en handen aan het stuur en kunnen er wel eens ongelukken gebeuren. Samen met snelheid en rijden onder invloed is afleiding een van de grote killers in het verkeer. Ik las ergens dat drie op de tien automobilisten bijna elke rit hun gsm bedienen. “Enkele seconden naar een scherm staren betekent enkele tientallen of honderden meter ‘blind’ rijden. Seconden die kunnen volstaan om het leven van anderen en uzelf in gevaar te brengen”, aldus minister Lydia Peeters.

Die zin “Focus op de weg, niet op je gsm” mag ook een zin voor ons christelijk leven zijn. Jezus zegt van zichzelf in het evangelie dat Hij dé Weg is. In het Johannesevangelie 14,6 zegt Hij: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.” Je zou daar kunnen overlezen maar ik vind bijzonder dat Jezus zegt dat Hij dé weg is en niet een weg. Er zijn vele wegen in het leven mogelijk, vele wegen die aantrekkelijk kunnen zijn maar Hij is dé unieke weg om tot God te komen. Er worden ons in het leven voor zovele websites op onze gsm allerlei wegen aangeboden die ons gelukkig zouden maken, wegen die de Hemel op aarde beloven. Typ maar eens op Google “gelukkig worden” in en je krijgt daar heel wat wegen en paden en straten naar dingen die je voorhouden dat je daardoor gelukkig wordt. Dikwijls moeten mensen op die wegen ervaren dat het maar een kortstondig geluk is. De Weg die Jezus is en ons te bieden heeft is een unieke weg die niet op de dood uitloopt maar die ons ten volle laat leven, tot over de grens van dit leven.
Jezus Christus, Zijn woorden, wat Hij ons leert en wat Hij voor ons heeft gedaan door Zijn dood en verrijzenis, is voor ons dé weg om gelukkig te zijn hier op aarde. En wanneer ons leven hier zal eindigen is Hij de weg die ons brengt naar het Eeuwige Leven.
Ga met Hem, die van Zichzelf zegt dat Hij de weg is, de weg door het leven en het zal een gelukkige weg zijn. Zijn weg komt uit in het Eeuwige Geluk bij God. Jezus Christus is de unieke weg naar God en het Eeuwige Geluk, zegt Hij ons in het evangelie.

Als katholieke gelovigen mogen we de tekst van dat bord daarom ook eens tot ons laten doordringen: focus ik mij met al mijn vragen en verlangens op Jezus Christus die dé Weg is en niet op zoveel dingen die er op mijn gsm te vinden zijn?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be