Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Archief
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 403240 .

Woord van de Pastoor

Hoeveel mensen hebben de Verrezen Heer gezien?

In deze Paastijd vroeg iemand mij hoeveel mensen de Verrezen Jezus eigenlijk gezien hadden? Het is de kern van ons geloof dat Jezus voor ons aan het Kruis is gestorven en begraven is. Daar twijfelt niemand nog aan dat dit is gebeurd. Niemand twijfelt er aan dat Jezus van Nazareth de kruisdood is gestorven. Velen hebben Hem op de kruisweg gezien en de Romeinen getuigen er ook van dat hij is terechtgesteld. Maar die verrijzenis is natuurlijk iets anders. Hoeveel mensen hebben Hem toen gezien? Was dat een select clubje? https://www.youtube.com/watch?v=npy7l3wtR-M&ab_channel=AndyPenne

Ik vond het eigenlijk wel een interessante vraag om eens uit te zoeken en we moeten zeggen: met de gegevens uit de Bijbel alleen al mogen we zeggen dat meer dan 500 mensen Jezus als de Verrezene hebben gezien. De meesten van ons kunnen er zeker zo al een twintigtal opnoemen. We kennen allemaal een aantal mensen uit de Verrijzenisverhalen die elk jaar in de dagen rond en na Pasen worden voorgelezen in de liturgie.

De eerste waar de Verrezen Heer aan verschijnt volgens het evangelie is Maria Magdalena. Dat lezen we in Marcus 16,6: “Nadat Hij in de vroege morgen van de eerste dag van de week verrezen was, verscheen Hij het eerst aan Maria Magdalena, uit wie hij zeven duivels had uitgedreven.” Er is een vrome traditie die zegt dat Jezus daarvoor nog aan Zijn Moeder Maria verschenen was, maar dat is een traditie en staat niet in de Schrift.
De evangelist Mattheus zegt dat de Verrezen op die eerste dag aan meerdere vrouwen is verschenen, we lezen in 28,9: “En zie, Jezus kwam hen tegemoet en zeide: ‘Weest gegroet.’ Zij traden op Hem toe, omklemde zijn voeten en aanbaden Hem.”
In het Lucasevangelie vinden we het verhaal over de Emmaüsgangers, twee leerlingen, één van hen heet Kleopas. Ook zij herkennen de Verrezen Jezus.
Ook aan Zijn apostelen verschijnt Jezus meerdere malen. Hij verschijnt op de eerste dag van de week maar ook de week daarop, wanneer Thomas er bij is. Ze moeten met meer dan 11 geweest zijn want wanneer de apostelen na de Hemelvaart een opvolger voor Judas gaan kiezen zegt Petrus dat het een van de mannen moet zijn “d ie tot ons gezelschap behoorden gedurende de tijd dat de Heer Jezus onder ons verkeerde, vanaf het doopsel van Johannes tot de dag, waarop Hij van ons werd weggenomen, met ons een getuige worden van zijn verrijzenis.” (Handelingen 1, 21-22)
Als we dezen hier bij elkaar tellen, dan zitten we zeker al over de twintig.
Maar het zijn er veel meer, honderden meer. En dat halen we uit de eerste brief aan de Korintiërs, hoofdstuk 15, verzen 4 tot 8. Die verzen jagen het aantal getuigen van de Verrezene pijlsnel naar omhoog. Paulus schrijft daar: “Hij is opgestaan op de derde dag, volgens de Schriften, en dat Hij is verschenen aan Kefas en daarna aan de Twaalf. Vervolgens is Hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders tegelijk, van wie de meesten nog in leven zijn, hoewel sommigen zijn gestorven. Vervolgens is Hij verschenen aan Jakobus, daarna aan alle apostelen. En het laatst van allen is Hij ook verschenen aan mij, de misgeboorte.”

Zeker meer dan 500 mannen en vrouwen hebben Jezus als de Verrezene gezien. Het was dus geen select clubje die Hem heeft gezien maar honderden mensen. Het is misschien jammer dat we al die verhalen niet in onze Bijbel vinden maar de apostel Johannes schrijft het ook in zijn evangelie, in hoofdstuk 20 verzen 30 en 31: Nog vele andere tekenen heeft Jezus gedaan in het bijzijn van zijn leerlingen, welke niet in dit boek zijn opgetekend, maar deze hier zijn opgetekend opdat gij moogt geloven dat Jezus de Christus is, de Zoon van God, en opdat gij door te geloven leven moogt bezitten in zijn Naam.”

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be