Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402428 .

Woord van de Pastoor

Treinreis

De Veertigdagentijd laat ons nadenken over ons leven. We zijn op weg naar Pasen, we zijn als mensen ook op weg naar het Eeuwige Pasen. Ook daar mogen we eens bij stilstaan. Met Aswoensdag werden we getekend met as als een teken dat het leven hier eens zal eindigen maar dat zal niet het einde zijn voor ons, christenen. Veel mensen in onze omgeving delen dat geloof niet meer. Voor veel mensen eindigt het leven met de dood van het lichaam. Je merkt dat ook duidelijk hoe mensen afscheid nemen wanneer iemand sterft. Hier in de Federatie Holsbeek krijgt nog ongeveer een op vijf een kerkelijk afscheid. De meeste mensen in de streek van Leuven nemen tegenwoordig afscheid van hun dierbare zonder geloof dat het verder gaat en zonder het geloof dat we elkaar eens zullen terug zien bij de Heer. Wij, christenen, denken daar anders over. Hoe sterk is mijn geloof in dat Eeuwige Pasen waar we naar op weg zijn ? Geloof ik echt in het Woord van de Heer dat wie in Hem gelooft eeuwig zal leven, ook al is men gestorven hier op aarde.

We zijn op weg naar het Eeuwige Pasen. Een mooi beeld hierrond vond ik in een verhaal die het leven omschreef als een treinreis. Het is een mooie opdracht in deze tijd naar Pasen even na te denken over onze eigen levensreis met wie we optrekken, wie we hebben achtergelaten en of we het doel in ons leven nog zien, het Eeuwige Pasen bij de Heer Jezus Christus ?

"Mensen stappen op en mensen stappen af. Er zijn haltes met een gelukkig weerzien en haltes met een droevig afscheid. Als we geboren worden stappen we op de trein en ontmoeten onze ouders en denken dat ze de hele reis bij ons zullen blijven. De realiteit is echter anders. Ze stappen af in een station en laten ons achter in de trein, zonder hun gezelschap, hun liefde en genegenheid. Maar er stappen andere mensen op. Mensen die voor ons heel belangrijk zullen zijn tijdens de verdere reis. Het zijn onze broers en zussen, onze vrienden en al de andere mooie mensen die van ons houden. Voor sommigen is de reis een mooie uitstap. Voor anderen is het een droevige reis met zware bagage. Nog anderen staan steeds klaar om te helpen. Sommigen laten een grote heimwee achter. Anderen stappen in en onmiddellijk terug uit en geven ons enkel de tijd om hen vluchtig te kruisen. Soms zijn we verrast dat bepaalde medereizigers waarvan we houden in een ander rijtuig gaan zitten en ons alleen laten reizen. Natuurlijk houdt niemand ons tegen om hen in een ander rijtuig te gaan opzoeken. Soms kunnen we echter niet naast hen gaan zitten want die plaats is al ingenomen. Dat is niet erg, zo is de reis nu eenmaal: vol dromen en verrassingen, vol ontmoeten en afscheid nemen, meevallers en ontgoochelingen. Maar er is geen terugreis. Laat ons de reis zo aangenaam mogelijk maken. Laten we proberen onze reisgenoten te begrijpen en laten we zoeken naar de mooiste kanten van elk van hen. Weet dat er op elk moment van de reis een van onze reisgezellen ons begrip nodig kan hebben. Ook wij kunnen op een bepaald moment nood hebben aan iemand die ons begrijpt. Het grote mysterie van de reis is dat we niet weten wanneer we zullen uitstappen. We weten ook niet wanneer onze reisgezellen zullen afstappen. Zelfs niet degene die naast ons zit. Ikzelf, ik denk dat ik heel droevig zal zijn als ik moet uitstappen. Ik ben er zelfs zeker van. Het afscheid van alle mensen die ik ontmoet heb in de trein, heb achter laten zal pijnlijk zijn. Maar ik ben er zeker van dat ik ooit zal aankomen in het Centraal Station en dat ik hen daar zal terugzien, met veel meer bagage dan waarmee ze vertrokken zijn. Ik zal gelukkig zijn dat ik hen meer bagage heb bezorgd. Vrienden, laat ons ervoor zorgen dat we mooie herinneringen achterlaten op het moment dat we uitstappen. Aan allen die in mijn trein zitten, wens ik een goede reis."

We zijn nog enkele weken onderweg naar het Paasfeest. Deze tijd mag ons laten nadenken welke dingen we nog goed moeten maken om het komende Paasfeest goed te kunnen vieren en onze treinreis naar het Eeuwige Pasen goed op de rails te hebben.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be