Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402104 .

Woord van de Pastoor

Geestelijke Communie

GEBED OP YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=Tz6zknIH1yE

Alvast tot 19 april en misschien tot 3 mei – in Nederland zelfs al tot 1 juni – moeten we “in ons kot” blijven. De Nationale Veiligheidsraad kondigde maatregelen af om de verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan. In België zijn alle kerkelijke vieringen – behalve uitvaartplechtigheden met een beperkt aantal aanwezigen – afgelast tot 19 april, in Nederland is dat al tot 1 juni. Heel wat gelovigen kijken naar de Eucharistieviering op televisie of via internet. Verschillende mensen hebben mij al gebeld en elke keer vertellen ze mij hoe ze de (dagelijkse/wekelijkse) Eucharistieviering missen, hoe ze de Communie missen.
Ik zeg tegen die mensen: u kunt een geestelijke communie doen; je gaat dan ter communie in de geest, naar verlangen. Het is iets wat we niet meer kennen maar de oudere mensen kennen het nog wel. Wanneer het niet mogelijk is om de Heilige Communie te ontvangen, kan men altijd een geestelijke communie doen. Een geestelijke communie kan je doen wanneer je niet naar de kerk kan of mag, zoals we dat nu meemaken. Je kunt ook een geestelijke communie doen wanneer je bijvoorbeeld niet in de goede gesteltenis bent om de Heer in de Hostie te ontvangen.
In de afgelopen tientallen jaren hadden we zoveel gelegenheid om Jezus in de Heilige Communie te ontvangen, dat velen ook zijn gaan denken dat men elke week of elke dag ter Communie zou moeten gaan. Strikt genomen is men maar verplicht om een keer per jaar de Heilige Communie te ontvangen. Die verplichting komt uit een tijd die tegenovergesteld was aan onze tijd, een tijd waarin mensen zich constant onwaardig voelden om de Heer in de Heilige Communie te ontvangen. Vandaar werd ook de Paasplicht ingevoerd: rond Pasen ga je je zonden in de Biecht belijden en ga je de Heer in de Communie ontvangen.
Misschien ontdekken we door deze moeilijke omstandigheden ook weer de waarde van Eucharistie en hoe gelukkig we mogen zijn wanneer we samen Eucharistie kunnen vieren en de Heer in de Heilige Communie naar ons komt…
Voorlopig moeten we het nog even zonder stellen. We kunnen een geestelijke communie doen. Daar hoort ook een gebed bij. Een van de meest bekende gebeden is het volgende:
Mijn Jezus, ik geloof dat U in het Allerheiligst Sacrament tegenwoordig bent. Ik bemin U boven alles en wens U in mijn hart te verwelkomen. Nu ik niet de communie daadwerkelijk kan ontvangen, vraag ik van U de genade van de geestelijke communie. Omhels mij en zuiver mijn verlangen naar de hemelse Vader. Draag mij in Uw Geest, en laat mij nooit van U gescheiden worden. Amen

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne