Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400719 .

Woord van de Pastoor

Zegening van het plein

DIT WOORD IN YOUTUBE-VERSIE: https://www.youtube.com/watch?v=Isngk74Z9tc

Er is maandenlang gewerkt rond de kerk van Nieuwrode. Nu de werken klaar zijn, mocht ik begin januari het vernieuwde plein in Nieuwrode zegenen. Het zal voor sommige mensen wel apart klinken: een plein zegenen. Is dat niet vreemd ? Nochtans zo bijzonder is het niet want de Kerk heeft er ook een zegeningsgebed voor.
De tekst van het zegeningsgebed van een plein is heel mooi. God wordt er aangesproken als een nabije en beschermende Vader. Hij wordt gevraagd dat Hij met allen die over het plein gaan met Zijn genade zou meegaan en dat zij hun bestemming behouden, goed en veilig zouden bereiken.
Ik geef hier de tekst van het zegeningsgebed zoals het staat in het Katholiek Gebedenboek: “God, Gij zijt in geen enkele streek verwijderd van wie U dienen en met een vaderlijke bescherming behoedt Gij allen die op U hun vertrouwen stellen. Begeleid allen die over dit plein gaan met uw genade, zowel van te voren als erna, zodat zij door uw hulp beveiligd voor alle tegenspoed bereiken waarnaar zij verlangen en behouden aankomen op de plaats van hun bestemming. Door Christus onze Heer. Amen.”

Enkele keren horen we in het evangelie over een plein spreken en elke keer zit er een mooie boodschap in.
In het Marcusevangelie hoopt men op de pleinen genezing van de Heer te ontvangen. Men herkende Jezus als de Messias, Hij die genezing brengt. We lezen er: “Waar Hij maar binnenkwam, in dorp of stad of gehucht legde men de zieken op de pleinen en smeekte Hem of ze tenminste de zoom van zijn kleed mochten aanraken en alle die dit deden werden gezond.” (Marcus 6,56)
In het Lucasevangelie gebruikt Jezus het beeld van het marktplein om mensen uit te nodigen echt voor Hem te kiezen en geen excuses te zoeken. We lezen er: “Waarmee zal Ik de mensen van dit geslacht vergelijken ? Op wie gelijken ze ? Ze gelijken op kinderen die op het marktplein zitten en elkaar toeroepen: “Wij hebben voor u op de fluit gespeeld en gij hebt niet gedanst; wij hebben een treurlied gezongen en gij hebt niet gehuild”. (Lucas 7,31-32)
Het bekendste stuk evangelie over een plein is zeker het verhaal over hoe Jezus op het tempelplein flink tekeer gaat als Hij merkt dat de eredienst tot Zijn Hemelse Vader in het gedrang komt. In het Matteüsevangelie kunnen we lezen: “Zo ging Jezus naar de tempel en joeg alle kopers en verkopers het tempelplein af. Hij wierp de tafels van de geldwisselaars en de stoeltjes van de duivenverkopers omver en sprak tot hen: “Er staat geschreven: Mijn huis zal een huis van gebed worden genoemd, maar gij maakt er een rovershol van”. (Matteüs 21, 12-13)

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be


CIJFERS VAN DE FEDERATIE HOLSBEEK IN 2019: https://www.nieuwsblad.be/cnt/blggo_04804874

IK MOCHT MET VELE MENSEN VERJAARDAG VIERING: https://www.hln.be/in-de-buurt/holsbeek/jarige-pastoor-penne-48-trakteert-parochianen-in-holsbeek~a8fbab0d/