Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400710 .

Woord van de Pastoor

Vreemd

Het leven van een christen speelt zich af in verbondenheid met God en met elkaar. Jezus zegt ons: "Bemin God bovenal en je naaste als jezelf". Het beantwoorden van de liefde van God lijkt me soms moeilijker dan concreet je naaste lief te hebben. God echt een plaats geven en leven zoals Hij ons bedoeld heeft - ik denk dan zelf aan mijn trouw aan het gebed en aan de regelmaat die ik in mijn leven moet nastreven - vraagt mij soms een grotere inspanning dan mijn medemensen nabij te zijn. Voor sommigen kan dat de andere volgorde zijn. Een christen kan dat nooit los van elkaar zien. Je kunt niet zeggen dat je van God houdt als de nood van je medemensen je niet zou raken. Zij zijn je broers en je zussen, we hebben dezelfde Vader. Het gebod van de naastenliefde gaat niet alleen over goed zijn voor anderen maar houdt ook in dat we naar hen durven getuigen van ons geloof in God. Ook dat is naastenliefde: dat we anderen durven vertellen dat we geloven dat er een God is die van ons houdt en die ons nooit loslaat, een God die ons draagt op elk moment van ons leven. Het is niet altijd gemakkelijk om daarvan te getuigen. Dikwijls zijn we daar toch verlegen en te bescheiden in, bang om ons op te dringen en misschien hebben ze daar net nood aan.
Over die moeilijkheden mocht ik onlangs een mooie tekst lezen. Ik geef deze graag weer en nodig je uit om er eens bij na te denken, misschien is het herkenbaar voor ons leven. "Vreemd hoe lang het duurt om God een uur te dienen maar hoe snel 90 minuten voetbal omgaan. Vreemd dat 100 euro zo veel lijkt als het naar de kerk gaat maar zo weinig als je er mee gaat shoppen. Vreemd hoe lang een paar uren in de kerk zijn en hoe kort ze zijn als je een film kijkt. Vreemd dat we niet weten wat we bidden moeten maar dat we onze vriend altijd wel wat te vertellen hebben. Vreemd dat het zo spannend is als de voetbalwedstrijd in de verlenging gaat en hoe we zuchtend op onze horloge kijken als de kerkdienst langer duurt dan anders. Vreemd hoe moeilijk het is om een hoofdstuk uit de Bijbel te lezen maar hoe gemakkelijk het is om 100 bladzijden van een bestseller te verslinden. Vreemd dat we 2 of 3 weken nodig hebben om een kerkelijke aangelegenheid in onze agenda te brengen maar een andere aangelegenheid op het laatste moment een plaats kan krijgen in onze agenda. Vreemd hoe mensen bij een concert dolgraag de voorste plaats willen en zich in de kerk om een achterste plaats verdringen. Vreemd hoe moeilijk het is voor mensen om het Goede Nieuws te vertellen maar hoe gemakkelijk het is om de laatste roddels verder te vertellen. Vreemd dat zich grappen over internet verspreiden maar als iemand begint nieuws dat God verheerlijkt te verspreiden we wel twee keer nadenken of we het wel door zullen sturen. Vreemd, of niet ? Lach je ? Denk je na ? Verspreidt het goede nieuws en geef God de eer want Hij is goed ! Vreemd hoeveel op jouw adreslijst deze mail niet ontvangen omdat jij niet zeker bent of ze dit wel zullen waarderen."
Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.