Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 401994 .

Woord van de Pastoor

De katholiek Wesley Sneijder

Midden alle voetbalnieuws van het Wereldkampioenschap in Zuid Afrika was er ook nog een kerkelijk nieuwtje. http://www.katholieknederland.nl/actualiteit/2010/detail_objectID712200_FJaar2010.html Wesley Sneijder maakte bekend dat hij sinds enkele maanden Rooms-Katholiek is geworden. Als ik het interview lees, dan zie ik daar een aantal bekende elementen dat eigenlijk in elke bekeringsverhaal voorkomt. Elk bekeringsverhaal – ook dit - bevraagt ons, die al lang katholiek zijn, naar ons beleven van ons geloof.

Geloven doe je nooit zomaar. Geloof komt ook nooit uit de lucht gevallen. Er is altijd iemand die je op de weg van het geloof zet. Sneijder zegt daarover: "Ik heb altijd geloofd, maar was niet katholiek. In Milaan heb ik met bepaalde spelers gesproken en ik heb heel veel contact met de priester van de club. Ik ben niet gelovig opgevoed, maar kwam een vrouw tegen die wel zo is opgegroeid. Ze is gedoopt en heeft haar communie en vormsel gedaan. Ik wilde me meer in het geloof verdiepen en heb er veel met Yolanthe over gesproken.” Deze woorden bevragen er ons op hoe andere mensen door ons op het spoor van Jezus Christus en de Kerk kunnen komen. Getuigen wij van onze levende band met de Heer?

Bij een band met Jezus Christus en Zijn Kerk hebben, horen ook een aantal dingen. Daar hoort bidden bij. Daar hoort ook bij dat je het geloof voedt door naar de Eucharistie te gaan en daar het Woord van de Heer te horen en zich te voeden met het Brood van de Heer, met Zijn Aanwezigheid. Ook daar getuigt de bekeerde voetballer van: "In Milaan gaan we zeker een keer in de week naar de kerk. Soms ook twee of drie keer. Het is heel mooi om zo'n dienst bij te wonen." Het geloof is onderdeel van het dagelijks leven uit gaan maken voor Wesley. "Ik heb van Yolanthe een rozenkrans gekregen. Die is ingezegend door een priester van de Italiaanse kerk. Elke ochtend bid ik samen met Yolanthe een stukje van de rozenkrans. Nu ik in Zuid-Afrika ben, doen we dat telefonisch." Deze woorden mogen ook bij ons eens heel eerlijk de vraag stellen of het gebed wel voldoende plaats heeft in mijn leven. Is de Eucharistie een moment waar ik naar uitkijk?

Geloof is niet alleen iets publiekelijk, iets wat je in het oog van de mensen moet doen. Ook in de privemomenten moeten we onze band met de Levende Heer beleven. Wesley Sneijder zegt daarover: "Voor de wedstrijd bid ik op mijn hotelkamer. In de kleedkamer bid ik kort, maar tijdens de wedstrijd niet." We hebben allemaal zo onze momenten dat er automatisch gebeden wordt: in de kerk, bij het eten. Maar ook buiten die automatische momenten is het goed je regelmatigheid met de Heer te weten.

Leven met de Heer maakt je ook gelukkig. Sneijder zegt zich goed te voelen bij het geloof. "Ik doe alle dingen die erbij horen. Wat moet, dat doe ik. Ik ga nu echt veel makkelijker door het leven dan voorheen." Maakt mijn band met de Heer mij gelukkig? Het getuigenis van deze pasbekeerde man mag ons weer eens wijzen op enkele dingen die zeker nodig zijn voor een levend geloof. Waar moet ik nog meer aandacht voor hebben?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.