Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400697 .

Woord van de Pastoor

De les van de pratende baby's

Sinds de dood en de verrijzenis van Jezus Christus is de Hemelpoort voor elk van ons geopend. Jezus was niet zomaar een revolutionair van 2000 jaar geleden die zijn idealen met de dood heeft moeten bekomen. Nee, Hij was werkelijk de Zoon van God die mens geworden is om goed te maken wat op de eerste bladzijden van de Bijbel fout is gelopen. Zijn kruis en verrijzenis herstelden de vriendschap tussen God en mens, openden de Hemelpoort voor elk van ons, de zonde en de dood werden het laatste woord ontnomen. Na ons sterven mogen wij, christenen, thuiskomen in het Eeuwige Leven bij God. Ons leven eindigt niet in het donkere gat van de dood. We mogen thuiskomen bij de Heer. Toch blijft het voor veel mensen moeilijk om te geloven. We kunnen ons niet voorstellen wat er komt want niemand van ons is er al ooit geweest. Sommigen doen het hier in Vlaanderen we eens af met een mopje: “Het moet er goed zijn want er is nog nooit een terug gekomen”. Veel mensen in onze streken geloven dat het ophoudt wanneer ons lichaam stopt. Je kunt dat duidelijk zien aan de manier van afscheid nemen. Hier in de omgeving van Holsbeek krijgen de meeste mensen geen kerkelijke uitvaart meer. Men houdt een afscheid in een funerarium of crematorium met plechtigheden waar in de meeste gevallen elke verwijzing naar God en het Eeuwige Leven ontbreekt. Bij velen blijft het bij foto’s tonen en enkele liedjes draaien en zeggen dat de overledene heel erg gemist zal worden. We vertrouwen als christenen op het Woord van de Heer dat wie in Hem gelooft Eeuwig Leven zal hebben. Ook ons wacht het Eeuwige Pasen: we zullen eens mogen thuiskomen bij de Levende Heer met Wie we hier in dit leven leefden.

We willen graag spreken over ons geloof in het Eeuwige Leven bij de Heer en toch is het niet gemakkelijk want niemand kan er zich enige voorstelling van maken. De Bijbel zegt het ons dat geen mens het zich kan voorstellen al wat God bereid heeft voor die Hem liefhebben. Ik vind daarom zo mooi wat er staat in de eerste brief aan de Korinthiërs 2,9: “Geen oog heeft ze gezien, geen oor heeft ze gehoord, geen mens kan het zich voorstellen, al wat God bereid heeft voor die Hem liefhebben”.
Misschien apart maar geboren worden en sterven liggen eigenlijk heel dicht bij elkaar. Ik vond dat ook in het verhaaltje dat iemand mij toestuurde. Mooi om eens over na te denken.
In de buik van een zwangere vrouw bevinden zich twee baby’s. De ene vraagt aan de andere: Geloof jij in het leven na de bevalling ? - Natuurlijk, er zal wel iets zijn na de bevalling. Misschien zijn we hier nu om ons voor te bereiden op wat er later zal komen. - Wat een onzin. Er is geen leven na de bevalling. En hoe zou dat leven dan wel moeten zijn ? – Ik weet het niet maar er zal zeker en vast… meer licht zijn dan hier. Misschien zullen we op onze eigen benen lopen en zullen we ons voeden met onze eigen mond. – Maar, dat is absurd. Lopen is onmogelijk. En via de mond eten ? Gewoonweg belachelijk. De navelstreng zorgt voor de voeding. Ik zeg je één ding: het leven na de bevalling is onmogelijk. De navelstreng is te kort. – Ik daarentegen denk dat er iets moet zijn. En misschien zal het anders zijn dan we gewoon zijn hier. – Maar niemand is ooit teruggekeerd van het hiernamaals, na de geboorte. De geboorte is het einde van het leven. En uiteindelijk is het leven enkel maar een schrikwekkend bestaan in het donker dat nergens tot leidt. – Mmh, ik weet niet exact hoe het zal zijn na de geboorte maar ik weet zeker dat we de mama zullen zien en dat zij voor ons zal zorgen. – Mama ? Geloof jij in de mama ? En waar denk je dat ze nu is dan ? – Waar ? Overal om ons heen ! Het is in haar en dankzij haar dat we leven. Zonder haar zou heel deze wereld niet bestaan. – Ik geloof er toch niet in ! Ik heb de mama nog nooit gezien, dus het is logisch dat ze niet bestaat. – Ok, maar soms, wanneer we heel stil zijn, kunnen wij haar horen, of voelen hoe ze onze wereld streelt. Weet ja ? … Ik denk dat er ons echt een leven wacht en dat we ons enkel en alleen daarop aan het voorbereiden zijn…

Durf ik te geloven in het Eeuwige Pasen ?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be

PAASWOORD OP EWTN: https://ewtn.lc/nieuws/pasen-en-de-goede-herder-geestelijke-woorden-uit-vlaanderen/