Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400720 .

Woord van de Pastoor

Lang zal hij leven

DIT WOORD IN YOUTUBE-VERSIE: https://www.youtube.com/watch?v=qh0EJkVYMcc

Wanneer iemand jarig is, dan wensen wij de jarige het allerbeste en het allermooiste toe. Wanneer iemand jarig is, dan moet er ook gezongen worden. Zo hoort het.
Een nieuw levensjaar is er bereikt en we hopen dat er nog vele jaren mogen volgen.
Dat wordt er ook gezongen in het meest bekende verjaardagliedje uit het Nederlandse taalgebied. Wie kan het liedje niet meezingen: “Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria, in de gloria, in de gloria”.
We staan er niet bij stil maar dat liedje “Lang zal hij leven”, is een door en door katholiek lied. Eigenlijk kunnen wij dat lied beschouwen als een gebed. Hebt u al eens goed op de tekst gelet ? We zingen en bidden dat de jarige lang, ja eeuwig mag leven want die gedachte zit in de staart van het liedje. Er wordt daar gezongen over de gloria. En wat is de Gloria ? De Gloria is het Eeuwige Leven bij God, aan de overkant van het leven. Als je er over nadenkt is dat toch wel iets heel moois wat men de jarige toezingt en wenst: nog lang mag de jarige een deel van ons leven uitmaken maar we wensen de jarige ook en vooral dat hij of zij nooit mag sterven maar eens eeuwig mag leven in het Leven bij God, in de Gloria.
Wat velen niet meer weten is dat het liedje “Lang zal hij leven” niet afgelopen is met dat ene couplet. Dat lied “Lang zal hij leven” kent nog vijf andere strofen en ook die brengen hele gelovige, hele christelijke wensen voor de jarige.
Ik overloop nog even met u die vijf andere strofen.
In de tweede strofe zingen wij: “Zalig zal hij sterven, zalig zal hij sterven, zalig zal hij sterven in de gloria”. We wensen de jarige dat hij eens zalig mag sterven en dat betekent dat hij eens in vriendschap met God het tijdelijke voor het Eeuwige zal verwisselen en thuis mag komen in het Leven bij God, in de Gloria.
In de derde strofe zingen wij: “De Hemel zal hij erven, de Hemel zal hij erven, de Hemel zal hij erven in de gloria”. We wensen de jarige dat God hem eens als de Zijne mag herkennen en hem of haar voor altijd bij Hem laat wonen, in de Gloria.
In de vierde strofe zingen wij: “Hoog zal hij zitten, hoog zal hij zitten, hoog zal hij zitten in de gloria”. We wensen de jarige dat hij of zij eens een plaats mag hebben te midden van de heiligen en de engelen in het Leven bij God, in de Gloria.
In de vijfde strofe zingen wij: “Maria zal hem kronen, Maria zal hem kronen, Maria zal hem kronen in de gloria”. Maria is met lichaam en ziel ten hemel opgenomen na haar ontslapen, daar waar Maria is, daar mag de jarige ook eens thuiskomen, in het Leven bij God, in de Gloria.
In de zesde strofe zingen wij: “Wij allen zullen erbij zijn, wij allen zullen erbij zijn, wij allen zullen erbij zijn in de gloria”. De dood zal ons niet scheiden maar eens zullen we weer samen mogen zijn in het Eeuwige Leven bij God, in de Gloria.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be