Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 401889 .

Woord van de Pastoor

Vurig Pasen

DIT WOORD IN YOUTUBE-VERSIE: https://www.youtube.com/watch?v=obrmTLoPa5s

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, door de nieuwsberichten die ons elke dag spreken over de zovele mensen die besmet zijn, die opgenomen op intensieve zorgen of overleden zijn, is de Goede Week en Pasen dit jaar helemaal anders dan anders.

En toch wordt het Pasen en gaan we Pasen vieren. Ook al kunnen we niet naar de kerk en kunnen we het niet met elkaar vieren zoals we gewend zijn, toch herdenken wij het lijden, sterven en verrijzen van onze Heer Jezus Christus. U zult dat wellicht doen, in verbondenheid met vieringen op de radio, televisie of internet. Ik zal dat doen in een van onze kerken waar ik, geestelijk verbonden met u, de plechtigheden zal vieren.

In deze dagen vroeg ik me af: hoe begint – in normale omstandigheden - het vieren van Pasen in onze kerken? Met de Paaswake, de grootste en de belangrijkste plechtigheid van het jaar! En die Paaswake begint met het aansteken en het zegenen van vuur. Aan dat vuur wordt de nieuwe paaskaars aangestoken. De priester bidt daarbij: “Het licht van Christus’ glorievolle verrijzenis moge uit ons hart en onze geest de duisternis verdrijven”. Daarover gaat het met Pasen. De paaskaars wordt dan de donkere kerk ingedragen, er wordt drie keer gezongen “Licht van Christus”. Het vuur van de paaskaars wordt doorgegeven aan alle aanwezigen in de kerk, die hun eigen kaars ontsteken. Wanneer de derde keer “Licht van Christus” is gezongen, ontsteekt men de lampen in het kerkgebouw. Vuur en licht, zo begint voor ons, christenengelovigen, in normale omstandigheden, het vieren van ons Paasfeest.

Het is niet toevallig dat het vieren van Pasen begint met vuur en licht.
Wat we met Pasen vieren, mag ons als christenen vurig maken en licht geven, al de dagen van ons leven. De kern van Pasen is: Jezus Christus heeft door Zijn lijden, Zijn sterven op het kruis en Zijn verrijzen het ultieme bewijs geleverd dat Hij de Zoon van God was. Door het lijden te ondergaan, de marteldood te sterven op het kruis en uit de dood te verrijzen heeft Hij goed gemaakt wat op de eerste bladzijden van de Bijbel verloren was gegaan. We lezen op die eerste bladzijden dat door de ongehoorzaamheid van de eerste mensen heel wat was gebeurd: de vriendschap tussen God en mens was verbroken, de Hemelpoort was gesloten, zonde en dood hadden voortaan het laatste woord. God wilde het goed maken. Hij zond Zijn Zoon, onze Heer Jezus Christus. Door te sterven op het kruis en te verrijzen heeft Hij de vriendschap tussen God en mens hersteld, is de Hemelpoort geopend en heeft de zonde en de dood niet meer het laatste woord. Hij deed dat niet zomaar. Nee, Hij deed dat toen voor elk van ons. Daar kunnen ook wij van leven als we in Hem geloven. Als het tot je doordringt dat de Zoon van God dat allemaal voor jou persoonlijk heeft gedaan: dat moet je wel vurig maken en altijd licht geven in het leven.

Het vieren van Pasen is niet alleen die gebeurtenissen herdenken, ook vandaag geven die gebeurtenissen van toen ons licht en vuur. Ik geef er enkele concrete gedachten bij hoe dat vuur en licht van Pasen ook ons vuur en licht mogen zijn. Als er momenten zijn waarop je denkt dat je er alleen voor staat, dat niemand om je geeft: weet dat Hij er is! Als er momenten zijn waarop je misstappen in je leven beging, dat er grote brokken zijn, denk dan: er is bij Hem altijd vergeving mogelijk. Als je zelf voelt dat de dood dichtbij komt of er een geliefde sterft: weet dan dat je als christengelovige niet zult verdwijnen in de duisternis van de dood, maar dat je zult thuiskomen in het Land van de Verrijzenis. Als het hele gebeuren rond de coronacrisis je dagen donker maken: weet dat Hij er is! Sinds die eerste Pasen is Jezus Christus voor elk die in Hem gelooft het Licht en het vuur in alle momenten dat er kilte en duisternis in ons leven dreigt te komen. Het vuur en het licht dat we bij het begin van ons Paasfeest aansteken, wil ons nog eens duidelijk maken dat het leven van wie Christus volgt niet uitloopt op de dood, maar overgaat in het onvergankelijke leven van God.

Ik wens u allen een zalig Pasen, met Zijn Vuur en Zijn Licht!

Gods Zegen,
Uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be