Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 401883 .

Woord van de Pastoor

Staat de kerststal al in jouw huis ?

DIT WOORD IN YOUTUBE-VERSIE: https://www.youtube.com/watch?v=YgIux24HfMw

Staat de kerststal al in jouw huis ? Het belangrijkste symbool van Kerstmis is de kerststal. Over wat we daar in de kerststal zien, gaat het: de geboorte van het Kind Jezus, God wordt mens; sinds Zijn Geboorte – midden in die winternacht – heeft duisternis en dood nooit meer het laatste woord.

Nu bestaan er heel wat kerstversieringen: mooi versierde kerstbomen, lichtjes, sterretjes, sneeuwmannen. Het zijn allemaal leuke versieringen maar de kern van het Kerstgebeuren vinden we in de kerststal en al die andere symbolen verwijzen daar ook naar. Dat is ons diepste geloof en daarom vieren als christenen in deze donkerste dagen van het jaar het Kerstfeest: God stuurde Zijn Zoon naar deze aarde, Jezus is Gods grote geschenk voor ons.

In en bij de meeste van onze kerken zetten we grote kerststallen als een getuigenis naar alle bezoekers en alle passanten: de kerststal is de kern van het kerstgebeuren. De meeste beelden van het Kindje Jezus in de Kribbe kijken ons heel lief aan, sommigen strekken zelfs de handjes naar ons uit als een vraag: mag Ik in je leven komen, het Kind Jezus is ook Gods geschenk voor jou. Die vraag verlangt ook een antwoord: wat doe ik met het Geschenk wat God mij wil geven ?

Staat de kerststal al in jouw huis ? In dit kerstwoordje wil ik alle christenen eens bijzonder oproepen in hun huis een kerststal neer te zetten op een duidelijke zichtbare plaats. Op de eerste plaats zet je in je huis natuurlijk de kerststal neer voor jezelf, om er bij te bidden en als een teken dat het voor jou duidelijk is waar het om draait met Kerstmis. Met het neerzetten van de kerststal getuig je ook stil en duidelijk naar al de bezoekers van je huis. Ouders, grootouders en overgrootouders geven door een kerststal te plaatsen een mooi getuigenis naar kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Voor veel kinderen is het kerstverhaal de eerste kennismaking met het verhaal over Wie Jezus is. Aan de hand van wat er in de kerststal te zien is, kun je ook heel gemakkelijk spreken over wie onze God is: een God die dichtbij de mensen wil zijn. Of je arm bent als de herders of rijk als de koningen: iedereen is bij Hem welkom en Hij wil met iedereen de weg door het leven gaan.

Staat de kerststal al in jouw huis ? Kijk er naar, laat de boodschap echt tot je doordringen: het is een boodschap die gelukkig maakt en die blij maakt ! Zalig Kerstmis.

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.
www.priesterpenne.be