Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400720 .

Woord van de Pastoor

Spreek je eigen taal

Minister van Inburgering Geert Bourgeois start een campagne omdat de Vlaming zich te snel aanpast aan de allochtoon. De oproep van de minister is: “Als je hoort dat iemand zijn best doet om Nederlands te spreken, antwoord dan ook in het Nederlands”. Professoren geven de minister groot gelijk, “We hebben te veel de neiging zelf over te schakelen naar het Frans of Engels”. Het ligt blijkbaar in de Vlaamse volksaard zelf over te schakelen naar een andere taal. Zie: http://www.knack.be/nieuws/belgie/bourgeois-roept-vlamingen-op-nederlands-te-spreken-met-anderstaligen/article-normal-129619.html


 


Wat geldt voor het spreken van onze taal en het te snel en te gemakkelijk overschakelen op een andere taal om de andere ten dienste te zijn, geldt ook voor ons christen zijn. Wanneer we merken dat een ander niet gelooft of een ander geloof belijdt, hebben we al snel de neiging om een andere taal te gaan spreken, een taal die Jezus Christus verzwijgt of verdoezelt. Een overtuigde ongelovige, een overtuigde anders-gelovende zal dat niet zomaar doen. Wij hebben die neiging wel. Blijf altijd je eigen taal spreken als christen.


 


Misschien mag dat ons bijzonder punt zijn voor onze jaarlijkse Veertigdagentijd, op weg naar Pasen. Spreek ik in mijn leven voldoende de taal van Jezus Christus en getuig ik voldoende van Hem in mijn dagelijkse leven ? Dat is evangelisatie. Kunnen de mensen in mijn spreken, in mijn doen en laten merken dat ik met Jezus Christus verbonden ben ? We denken gemakkelijk dat het getuigen van Jezus Christus iets is als er vervolgingen zijn. Dan moeten we het natuurlijk ook doen op het woord van de Heer: “Maar eerst zullen jullie worden mishandeld en vervolgd en uitgeleverd aan de synagogen, jullie zullen worden opgesloten in de gevangenis en worden voorgeleid aan koningen en gouverneurs omwille van mijn naam. Dan zullen jullie moeten getuigen. Bedenk wel dat jullie je verdediging niet moeten voorbereiden. Want ik zal jullie woorden van wijsheid schenken die door geen van je tegenstanders kunnen worden weerstaan of weersproken.” (Lucas 21, 12-15) Maar het getuigen van Hem is niet alleen iets voor bij vervolgingen maar ook en vooral in het gewone doen en laten van elke dag.


 


Een tijd geleden was ik bij een familie voor het regelen van een uitvaart en de kinderen vertelden mij dat je aan alles van hun moeder kon merken dat ze een gelovige vrouw, een christen was. Ook al doen haar kinderen en kleinkinderen weinig aan hun geloof, moeder getuigde door er openlijk over te spreken hoe ze God dichtbij voelde. Moeder bleef als enige aan tafel zich een kruis maken en bidden voor en na het eten. Moeder bleef elk jaar voor vader een jaargetijde doen, ook al kwam een groot gedeelte van het gezin niet meer. Nu ze gestorven was, spraken die kinderen en kleinkinderen hun bewondering uit voor hun diepgelovige moeder en grootmoeder. Ze had niet gezwegen, ze was haar taal als christen blijven spreken, ook al sprak iedereen om haar heen een andere taal. Blijf uw taal als christen spreken en wie weet zal de Heer precies dat getuigenis gebruiken om een medemens op Zijn Weg te krijgen.


 


Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.


www.priesterpenne.be