Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 400662 .

Woord van de Pastoor

Kerstman of kribbe ?

Voor de Sint-Pauluskapel in Galmaarden en de Sint-Leonarduskapel in Tollembeek mocht ik nieuwe kerststallen aanschaffen. Het was wel een hele zoektocht in de streek om kerststallen te vinden. Kerstbomen en kerstballen en kerstversiering en vooral Kerstmannen in overvloed maar kerststallen moet je met een vergrootglas gaan zoeken. Het zal wel de markt van vraag en aanbod zijn. Wellicht schaffen mensen liever een Kerstman aan om bij de kerstboom te zetten dan een kerststal en dan moet je als winkel natuurlijk een aanbod hebben. Iemand zei me deze week nog: “Ja, jonge mensen schaffen geen kerststal meer aan”.


 


En toch gaat Kerstmis over dat wat er gebeurde in Bethlehem, over de geboorte van het kind Jezus. We zouden daar als christenen ook zelf wat meer kunnen aan doen. Bijvoorbeeld door onze kerstkaarten die we versturen wat zorgvuldiger te kiezen. Kies als christen bewust voor het sturen van een kerstkaart met een kerststal erop in plaats van een Kerstman of een wintertafereel. Op die manier leg je al in stilte een mooi getuigenis af.


 


Ik heb de vergelijking tussen de Kerstman en het Kind Jezus wel meer gemaakt maar wil ze in deze tijd nog eens maken. Die Kerstman, een oude man - leeft op de Noordpool en komt eens per jaar – vroeger eind december en weliswaar nu al voor Sinterklaas, is in alle winkels te vinden. Jezus, de God-mens, is overal en van Hem mogen we weten dat Hij er altijd is voor ons. Die Kerstman rijdt op een slede en komt ongevraagd binnen door je schoorsteen. Jezus rijdt op de wind, wandelt over het water, staat bij de deur van ons hart en ons leven en komt pas binnen als jij voor Hem kiest en voor Hem opendoet. Die Kerstman brengt ons cadeaus waar we soms weinig mee kunnen doen en die dikwijls de week daarop al op ebay te vinden zijn. Jezus geeft wat we werkelijk nodig hebben: nabijheid, genezing, kracht en sterkte, een vreugde die je kracht is in moeilijkheden, eeuwig leven. Als je de Kerstman een brief schrijft, krijg je geen antwoord of misschien een briefje wat iedereen krijgt. Als je je naar Jezus wendt, word je echt gehoord en Hij helpt je dan ook echt. De Kerstman kun je pas bezoeken als je in een lange rij staat, Jezus is bij ons zodra we Zijn Naam noemen. De Kerstman kent je naam niet en je mag hoogstens even op zijn schoot zitten; al wat hij kan zeggen is: “Dag kleine jongen of meid, hoe is je naam ?” Jezus kende jouw naam al eerder dan jijzelf. Jezus kent niet alleen je naam, Hij kent ook je adres, je verleden en je toekomst en zelfs alle haren op je hoofd; bij Jezus kun je niet op schoot zitten maar bij Hem kun je rust vinden, echte rust. De Kerstman zegt: “Huil maar niet”, Jezus zegt: “Geef al je zorgen aan Mij, want Ik zal voor je zorgen”. De Kerstman wordt afgebeeld met een buik als een pot vol pudding, Jezus wordt afgebeeld met een hart vol liefde. De Kerstman legt je cadeautjes onder een boom. Als je naar het Kind Jezus in de kribbe kijkt, dan wil Hij jouw echte cadeau zijn, voor jou gestorven aan de Boom van het Kruis en daardoor heeft Hij jou alles te bieden wat je nodig hebt.


 


Het gaat met Kerstmis om Jezus Christus, God die mens werd voor ons, God die dichtbij ons wil zijn, als een kind heeft God zich klein gemaakt om in de kribbe van elk mensenhart binnen te kunnen. Kerstman en Jezus kun je niet vergelijken. De kerstman is een verzinsel, Jezus is werkelijkheid. Laat Hem de komende Kerstmis ook in de kribbe van uw hart geboren worden, dat is het grootste cadeau die je jezelf ooit kunt geven en dat zal je echt laten leven en eeuwig laten leven. Ik wens u allen een mooie tijd op weg naar Kerstmis.


 


Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.


www.priesterpenne.be


 


BEZOEK UIT BERGEIJK: http://www.hetnieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=903IPO28 en


http://www.editiepajot.be/regios/6/articles/22144