Home
Nieuws
Woord v.d. Pastoor
Priester Penne
Opname in de kerk
Dopen
Communie
Vormsel
Huwelijk
Jubilea
Uitvaart
Boete & verzoening
Ziek zijn
Maria
Links
Contactinformatie

Priester Penne

U bent bezoeker 402329 .

Woord van de Pastoor

Hemel of hel ?

In deze dagen na de verkiezingen kreeg ik volgend mopje doorgemaild. Een politicus overlijdt en komt bij de Hemelpoort aan. De beroemde man mag van de heilige Petrus zelf kiezen waar hij voor eeuwig naartoe wil, naar de Hemel of naar de hel. Op beide plekken mag hij twee dagen meeleven. Eerst komt hij in de hel. Hij ziet daar een schitterende golfbaan, een prachtig clubgebouw en heel wat oude vrienden. Ze zien er keurig verzorgd uit, ze komen vriendelijk naar hem toe en halen herinneringen op. Ze spelen golf, gaan er lekker eten, worden verwend door mooie vrouwen, ook Satan is heel vriendelijk. Na twee dagen is het tijd om in de Hemel te gaan kijken. Daar zweeft hij van wolk naar wolk al spelend op een harp en zingend. Net als in de hel vliegt de tijd er voorbij. De politicus heeft gekozen en zegt: “Ik vond het zalig in de hemel, maar ik geloof wel dat het mij beter in de hel zal bevallen”. Petrus respecteert de keuze en brengt hem dus naar de hel. Daar komt hij terecht in een troosteloze woestijn, de grond is bedekt met afval en uitwerpselen. Hij ziet zijn oude vrienden in vodden gehuld, bezig de vuilnis in plastieken zakken te doen. Terwijl hij dat aanschouwt, komt Satan op hem af en pakt hem bij zijn nekvel. De politicus begint te stotteren en moppert; “ik snap hier niks van, gisteren was ik hier op een mooie golfbaan. Ik stond met een mooie vrouw te praten, er werd gedanst en gefeest, we zaten champagne te drinken en kreeft te eten en nu is er alleen nog maar deze verschrikkelijke eindeloze woestijn en al dat vieze afval en mijn vrienden strompelen in lompen, ze zien er onverzorgd en uitgehongerd uit.” De duivel kijkt hem aan, grijnst en zegt: “Gisteren waren we nog op campagne. Vandaag heeft U voor ons gekozen.”

Regelmatig vragen parochianen: “Gelooft u in de Hemel en in de hel ?” Absoluut geloof ik daar in. De Heer spreekt er ons over in het evangelie. Enkele gedachten komen dan bij mij op.
Misschien eerst: wat is voor mij de Hemel en de hel ? De Hemel is voor mij de plaats na dit leven waar God is en waar we voor altijd met God samen zullen zijn. De hel is de plaats na dit leven waar God totaal afwezig is. Vanuit die gedachte geloof ik dan ook dat niet iedereen naar de Hemel gaat, zoals sommigen durven beweren. Ik denk dat God na dit leven de mens altijd beloont naar de keuze die hij of zij in dit leven zelf heeft gemaakt. Als iemand in zijn leven voor God heeft gekozen, dan zal God die mens uiteindelijk belonen met de Hemel, de plek waar hij altijd met Hem samen mag zijn. Als iemand God heeft afgewezen en in woord en daad niets met God wilde te maken hebben, dan zal God die mens zeker belonen met de plek waar Hij totaal afwezig is. Naar de tekst van het mopje gaat het om de keuze die we in ons leven zelf hebben gemaakt, God respecteert onze keuze en trekt onze eigen keuze door in de Eeuwigheid. Opvallend is trouwens dat de Kerk publiekelijk van vele mensen heeft uitgesproken dat ze in de Hemel zijn maar nooit dat ze in de hel zouden zijn.

Welke keuze maak ik in mijn leven en besef ik dat mijn keuze gevolgen heeft voor de Eeuwigheid ? Als mijn leven vandaag zou eindigen en God trekt de keuzelijn van mijn leven door, waar zou ik terecht komen ?

Gods Zegen, uw priester en pastoor A. Penne.


Afgelopen zaterdag is onze stagiair Stefan tot priester gewijd, de foto’s kun je zien op http://www.rk-bergeijk.nl/files/wijding.html en aanstaande zondag 14 juni om 10 uur draagt hij in de Sint-Martinuskerk te Luyksgestel de eremis op, daarna is er Sacramentsprocessie. Iedereen welkom.